Skip to main content
Voordelen ISO 9001

Voordelen van ISO 9001

De ISO/IEC 9001 standaard is de internationale standaard ten aanzien van kwaliteitsbeheersing. De ISO 9001 standaard is gericht op twee belangrijke aspecten: voldoen aan de vereisten van klanten en het verhogen van klanttevredenheid. Hiervoor zijn binnen de ISO 9001 standaard een aantal specifieke aspecten benoemd die zijn uitgewerkt in vereisten. Bij het implementeren van deze standaard zijn er veel voordelen.

 

  1. Hogere omzet: door gebruik te maken van de reputatie van ISO 9001 kunt u meer aanbestedingen en contracten binnenhalen, terwijl het verhogen van de efficiëntie de klanttevredenheid en het behoud van klanten ten goede komt.
  2. Verbetering van uw geloofwaardigheid: wanneer organisaties op zoek zijn naar nieuwe leveranciers, is het vaak een vereiste om een ​​QMS te hebben op basis van ISO 9001, vooral voor die in de publieke sector.
  3. Verbeterde klanttevredenheid: door de behoeften van uw klanten te begrijpen en fouten te verminderen, vergroot u het vertrouwen van de klant in uw vermogen om producten en diensten te leveren.
  4. Hogere bedrijfsefficiëntie: door best-practices in de branche te volgen en te focussen op kwaliteit, kunt u de kosten verlagen.
  5. Verbeterde besluitvorming - u kunt problemen tijdig detecteren en signaleren, waardoor u snel stappen kunt ondernemen om dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen
  6. Grotere medewerkersbetrokkenheid: door de interne communicatie te verbeteren zorgt u ervoor dat iedereen met één agenda werkt. Door medewerkers te betrekken bij het ontwerpen van procesverbeteringen worden ze gelukkiger en productiever.
  7. Betere procesintegratie: door procesinteracties te onderzoeken, kunt u gemakkelijker efficiëntieverbeteringen vinden, waardoor fouten worden verminderd en u profiteert van kostenbesparingen.
  8. Een continue verbetercultuur: dit is het derde principe van ISO 9001. Het betekent dat je een systematische aanpak verankert om verbetermogelijkheden te identificeren en te benutten.
  9. Betere relaties met leveranciers: het gebruik van best-practice-processen draagt ​​bij aan efficiëntere toeleveringsketens, en certificering zal deze naar uw leveranciers sturen.